آزادسازی عضلانی, درمان‌ها

درمان گرفتگی عضلات: راهکارهای موثر کاهش درد

آزادسازی عضلات

درمان گرفتگی عضلات، از جمله شاخه‌های فیزیوتراپی بوده و جهت درمان سندروم درد عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سندروم درد میوفاشیال، اصطلاح رایج در این زمینه بوده که به اختلال درد مزمن اتلاق می‌شود. دلیل ایجاد این سندروم، حساسیت و سفتی در بافت‌های میوفاشیال است.

درد در ناحیه میوفاشیال معمولا در نقطه‌ای خاص از بافت‌های این قسمت تحت عنوان نقاط ماشه‌ای یا همان تریگر پوینت رخ ‌می‌دهد. هدف رفع گرفتگی عضلات کاهش درد، تنش و سفتی در نقاط ماشه‌ای است. تشخیص درست محل درد در نقاط ماشه‌ای آسان نبوده و باید توسط فیزیوتراپیست صورت بگیرد. در ادامه، نکات بیشتری از رفع گرفتگی عضلات را بررسی خواهیم کرد.

فواید رفع گرفتگی عضلات

فواید درمان رفع برای بیماران مبتلا به سندرم درد میوفاشیال به چشم می‌خورد. امکان تسکین درد در افراد مبتلا به سردردهای مزمن نیز پس از رفع گرفتگی عضلات وجود دارد. فیزیوتراپیست با اعمال ماساژ ملایم بر روی عضلات سفت‌شده در اطراف گردن و سر، احتمالا می‌تواند موجب کاهش سردرد شود.

به علاوه، درمان گرفتگی عضلات در درمان نارسایی وریدی که منجر به ادم و تورم پاها می شود، موثر بوده و فواید بسیاری برای آن به دنبال دارد. نارسایی وریدی به مرور زمان می تواند موجب آسیب به سیاهرگ پا شده و احساس درد در این ناحیه را ایجاد می‌کند. آزادسازی عضلات جهت درمان این درد، با سایر روش‌های درمانی در فیزیوتراپی ترکیب می‌شود.

عوارض درمان گرفتگی عضلات

مایوفاشیال با استفاده از تکنیک‌های ماساژ درمانی، خطرات کمی به دنبال خواهد داشت. درصورت تمایل به ریلکس کردن یا کاهش درد‌های عضلانی خود، ماساژ درمانی روشی موثر در این زمینه محسوب می‌شود. مراجعه به افراد غیر متخصص جهت آزادسازی عضلات، موجب بروز عوارض جدی خواهد شد. به علاوه، این روش در موارد بسیار نادر عوارض زیر را به دنبال دارد.

• خونریزی داخلی
  • فلج موقت یا بروز مشکل در حرکت دادن عضلات
  • واکنش آلرژیک به روغن، ژل یا لوسیون‌ها
  • آسیب عصبی

عملکرد درمان گرفتگی عضلات چگونه است؟

اغلب درمان‌های آزادسازی بافت‌های عضلانی، طی چند جلسه ماساژ درمانی انجام می‌شوند. برخی از متخصصان کایروپراکتیک و پزشکان سنتی نیز این روش را ارائه می‌دهند. در درمان گرفتگی عضلات، درمانگر نقاط میوفاشیا را به آرامی ماساژ داده و نواحی منقبض شده را احساس می‌کند.

فیزیوتراپیست با فشار دستی ملایم، شروع به ماساژ نواحی سفت و دچار گرفتگی می‌کند. اعمال این روش، در آزادسازی فشار و سفتی به بافت و غلاف حمایتی آن کمک خواهد کرد. این روند، چند بار در نقاط ماشه‌ای و سایر نقاط محرک تکرار شده تا درمانگر احساس کند گرفتگی کاملا آزاد شده است.

نقاطی که ماساژ درمانی برروی آن‌ها صورت می‌گیرد ممکن است نزدیک منشا درد یا جایی که بیشترین احساس درد را دارید نباشد. میوفاشیال، بر روی شبکه گسترده‌ای از ماهیچه کار کرده که امکان بروز درد را در فرد بیمار افزایش می‌دهد. اما با آزادسازی نقاط ماشه‌ای در قسمت وسیعی از سیستم عضلانی، تنش در بدن کاهش می‌یابد.

بیماری‌های قابل درمان با آزادسازی عضلات

درمان گرفتگی عضلات با توجه به نام خود، در رفع مشکلات عضلانی موثر است. با اعمال این روش، سفتی در عضلات از بین رفته و فرد قادر به بازیابی عملکرد خود خواهد بود. از جمله بیماری‌های قابل درمان توسط آزادسازی عضلات شامل موارد زیر می‌شود.

• درمان انواع آسیب‌های ارتوپدی مانند تریگیر پوینت‌ها
  • درمان گرفتگی‌های عضلاتی (گردن، کمر، تراپوز فوقانی و …)
  • رفع درگیری سیاتیک، خار پاشنه، دردهای شانه
  • درمان درد و سوزش بین کتف
  • رفع اختلالات کف لگن
  • درمان پیچ‌ خوردگی‌های مچ پا و تریگر فینگر
  • رفع چسندگی پس از جراحی و افزایش دامنه حرکت
  • درمان آسیب‌های ورزشی مانند زانوی دوندگان، تنیس البو و غیره
  • از بین بردن علائم حسی (بی‌حسی و گزگز انگشتان دست‌وپا، سندوم تونل کارپ، سندروم دنده گردنی و دنده اول یا tos

نقاط هدف در درمان گرفتگی عضلات

رفع گرفتگی عضلات، محدودیت بافت‌های نرمی را که باعث ایجاد درد شده‌اند را کاهش می‌دهد. این درمان در آزادسازی گره‌ها و سفتی عضلات تمرکز دارد. این روش نقاط بسیاری را هدف قرار داده و در درمان آن‌ها روشی موثر خواهد بود. فیزیوتراپیست، نقاط زیر در رفع گرفتگی عضلات را درمان می‌کند.

درمان کمردرد با رفع گرفتگی عضلات

کمردرد، یکی از مشکلات شایع بوده که اغلب مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. جهت درمان این درد روش‌های متعددی وجود داشته که رفع گرفتگی عضلات از جمله آن‌ها است. فیزیوتراپیست، نقطه درد در کمر را مشخص کرده و حرکت‌هایی را بر روی آن اعمال می‌کند.

درمان سیاتیک با درمان گرفتگی عضلات

سیاتیک، از جمله مشکلات دردآور بوده که برای افراد مبتلا غیر قابل تحمل است. این درد به سایر نقاط بدن نیز انتقال یافته و درد را افزایش می‌دهد. آزادسازی عضلات در این مواقع به کمک فرد بیمار آمده و به بازیابی عملکرد فرد کمک می‌کند.

درمان خار پاشنه با درمان گرفتگی عضلات

آزادسازی عضلات توسط پزشک فیزیوتراپیست جهت کاهش دردهای خار پاشنه موثر خواهد بود. میوفاشیال، نقطه‌ای بسیار تحریک‌پذیر در بافت عضلانی اسکلتی است. از همین جهت، رفع گرفتگی عضلات با اعمال روش‌های ملایم، خار پاشنه را رفع می‌کند.

درمان درد شانه با درمان گرفتگی عضلات

درد شانه به دلایل مختلف مانند تمرین‌های سنگین یا کار بیش از حد رخ می‌دهد. درد شانه درصورت نادیده گرفتن افزایش یافته و عملکرد افراد را با مشکل مواجه می‌کند. فیزیوتراپیست با تشخیص درست نقطه درد شانه، از تکنیک آزادسازی عضلات استفاده می‌کند.

درمان گردن درد با آزادسازی عضلات

گردن درد از جمله مشکلات شایع بوده که شیوع آن در حال گسترش است. درصورت تشخیص فیزیوتراپیست، این روش امکان ترکیب با سایر روش‌های درمانی را خواهد داشت. سوزن خشک و سایر تکنیک‌های آرام‌سازی از جمله روش‌های مورد استفاده در درمان درد گردن هستند.

درمان درد و سوزش بین کتف با رفع گرفتگی عضلات

احساس درد و سوزش بین کتف از دیگر نقاط قابل درمان با آزادسازی عضلات است. در این روش، با اعمال ماساژ ملایم همراه با تکنیک‌های خاص، درد به حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

درمان اختلالات کف لگن با رفع گرفتگی عضلات

اختلالات کف لگن به مرور زمان مشکلات بسیاری را برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند. اختلالات کف لگن راه رفتن و نشستن را با مشکل مواجه خواهد کرد. از همین جهت، فیزیوتراپیست با علم بر این موضوع، شروع به درمان با استفاده از تکنیک آزادسازی عضلات می‌کند.

درمان پیچ خوردگی‌های مچ پا با رفع گرفتگی عضلات

پیچ خوردگی‌های مچ پا در میان اغلب افراد شایع است. این مشکل بیشتر در میان ورزشکاران یا خانم‌ها به دلیل پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، رخ می‌دهد. اما درمان گرفتگی عضلات به کمک آن‌ها آمده و به کاهش درد حاصل از پیچ خوردگی مچ پا کمک می‌کند.

درمان تریگر فینگر با رفع گرفتگی عضلات

تریگر فینگر یا انگشت ماشه‌ای عارضه‌ای دردناک بوده که همراه با احساس ناخوشایند و خشکی تاندون‌های دست است. حرکت‌های روزمره و سنگین، غلاف تاندون را ملتهب کرده و درد آن هنگام مشت کردن دست احساس می‌شود. درصورت تشخیص درست فیزیوتراپیست، آزادسازی عضلات برای فرد مبتلا اعمال می‌شود.

درمان سندروم تونل کارپ با رفع گرفتگی عضلات

سندروم تونل کارپ بر اثر اعمال فشار بر روی عصب مدین یا میانی ایجاد می‌شود. تونل کارپ، گذرگاهی باریک بوده که توسط استخوان‌های موجود در کف دست احاطه شده است. بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در دست و انگشتان شست، اشاره و میانی از جمله علائم سندروم تونل کارپ هستند. اما درمان گرفتگی عضلات، تمام علائم مربوط به تونل کارپ را رفع کرده و احساس خوشایندی را به فرد القا می‌کند.

افزایش دامنه حرکتی با درمان گرفتگی عضلات

دامنه حرکتی درصورت اعمال تکنیک‌های رفع گرفتگی عضلات عملکرد بهتری خواهد داشت. فیزیوتراپیست با تشخیص درست ناحیه درد، این روش را اعمال می‌کند. با انجام مداوم آزادسازی عضلات، افزایش دامنه حرکتی برای فرد اتفاق خواهد افتاد.

علت علائم حسی گزگز انگشتان دست و پا و درمان آن

علت: علائم حسی مانند گزگز انگشتان دست و پا بنا به دلایل خاصی رخ می‌دهد. سندروم گیر افتادن عصب، فتق دیسک، بیماری‌های سیستمیک و غیره از جمله آن‌ها هستند. در سندروم گیر افتادن عصب، یک عصب گاز گرفته شده یا گیر افتاده است. این سندروم اغلب در افراد مبتلا به سندوم تونل کارپ یا آسیب عصب رادیال مشاهده می‌شود.

فتق دیسک نیز از دیگر علائم شایع در گزگز انگشتان دست و پا است. این مشکل معمولا در مهره‌های چهارم و پنجم ایجاد شده که فشار بر روی آن درد را افزایش می‌دهد. فعالیت‌های سنگین بر افزایش بیشتر درد موثر بوده و عدم توجه به آن مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

درمان: درمان تمام مشکل‌های مربوط به بی حسی انگشتان دست و پا، با استفاده از آزادسازی عضلات امکان‌پذیر خواهد بود. فیزیوتراپیست جهت رفع این مشکل ابتدا اقدام به شناسایی نقاط درد می‌کند. پس از شناسایی نقاط درد، تکنیک‌های لازم بر روی آن‌ها انجام شده و درد به مرور زمان کاهش می‌یابد.

موارد منع استفاده از رفع گرفتگی عضلات

رفع گرفتگی عضلات بدون دخالت دارو یا دستگاه صورت گرفته و از همین جهت عوارض خاصی نخواهد داشت. این روش به صورت طبیعی برای فرد بیمار اعمال می‌شود. عوارض ناشی از مصرف قرص یا تمرین‌های سنگین در درمان گرفتگی عضلات به صفر می‌رسد.

تنها نکته مهم در این زمینه، مراجعه به فیزیوتراپیست متخصص جهت آزادسازی عضلات است. افراد غیر متخصص و ناآگاه تنها موجب بروز درد بیشتر و دردهای دیگر در نواحی خاص می‌شوند. از همین جهت، هنگام مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی، حتما در مورد سابقه کاری، تجربه و میزان تحصیلات پزشک تحقیق کنید. آزادسازی عضلات تنها برای گروه زیر توصیه نمی‌شود.

• افرادی با سوختگی، صدمات یا زخم‌های دردناک
  • افراد دارای شکستگی یا ترک استخوان
  • افراد دارای استخوان‌های شکننده یا ضعیف
  • بیماران مبتلا به ترومبوز وریدی عمیق یا مشکلات وریدی
  • افراد مصرف کننده داروهای رقیق کننده خون

آزادسازی عضلات در تهران

کلینیک فیزیوتراپی نوید، ارائه‌دهنده خدمات درمانی آزادسازی عضلات در تهران به آدرس: خیابان کلاهدوز، روبه‌روی خیابان یارمحمدی، کوچه حسینیه، ساختمان پزشکان نرگس است.

کلینیک تخصصی رفع گرفتگی عضلات در تهران

کلینیک فیزیوتراپی نوید، مرکز تخصصی آزادسازی عضلات در تهران است. این مرکز مجهز درمانی، خدماتی نظیر تیم درمانی متخصص، روش‌های درمانی پیشرفته، فضایی آرام را دراختیار افراد قرار می‌دهد. به علاوه، دسترسی آسان به پزشک و تیم پشتیبانی در طول فرآیند درمان برای افراد فراهم شده است.

مرکز آزادسازی عضلات در تهران

درصورت جستجو برای مرکز آزادسازی عضلات در تهران، کلینیک فیزیوتراپی نوید پیشنهاد ما به شما است. این کلینیک به مسئولیت دکتر محمد امیر بنکدار طهرانی(دکتری تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه ایران و عضو بنیاد ملی نخبگان)، انتخابی مطمئن جهت تضمین سلامتی شما خواهد بود.

یک نظر در “درمان گرفتگی عضلات: راهکارهای موثر کاهش درد