درد مچ پا, دردها

درد مچ پا: علت، تشخیص و بهترین روش‌های درمانی

درد مچ پا

مچ پا، شبکه‌ای پیچیده از استخوان، رباط، تاندون و ماهیچه‌ها است. این مفصل قدرت کافی برای تحمل وزن بدن را داشته اما در مقابل در برابر آسیب‌دیدگی مقاومت چندانی ندارد. درد مچ پا، درون یا بیرون مچ پا یا امتداد تاندون آشیل احساس می‌شود. درد شدید مچ پا فرد را نیازمند مراجعه به پزشکان متخصص در این زمینه می‌کند.

علائم درد مچ پا

از علائم درد مچ پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تورم در ناحیه مچ پا
  • مچ پای لرزان
  • مچ پای ضعیف
  • سفتی در ناحیه مچ پا
  • ناپایداری و پیچ خوردگی های مکرر در مفصل مچ پا
  • کبودی اطراف ناحیه مچ پا
  • ناتوانی در تحمل وزن روی مچ پا
  • درد سوزشی در مچ پا

درد مچ پا نشانه چیست؟

از جمله دلایل شایع در درد مچ پا، به دلیل پیچ‌ خوردگی قوزک پا است. پیچ خوردگی قوزک پا، به علت حرکت پا بیش از دامنه حرکتی طبیعی خود رخ می‌دهد. به این ترتیب رباط‌های موجود در مفصل مچ پا کشیده شده یا پاره می‌شوند. درد و پیچ خوردگی قوزک پا به خصوص میان ورزشکاران و افراد دائما سرپا شایع است.

درد مچ پا راست

درد مچ پا راست فرد را از حرکت و انجام امور روزمره وی باز می‌دارد. فیزیوتراپیست با تشخیص درست درد اقدام به ارائه را‌ه‌حل در این زمینه می‌کند.

درد مچ پا چپ

مچ پای چپ دارای دو کیسه بوده که از مایع یا بورس پر شده است. این کیسه‌ها فضای میان تاندون‌ها و استخوان‌ها را پر می‌کنند. کیسه‌های مچ پا بر اثر آرتروز و استفاده بیش از حد از کفش‌های پاشنه بلند ملتهب می‌شوند. انجام این کارها مچ پا را ملتهب، سفت، حساس، گرم و متورم می‌کند. بهره‌گیری از داروهای ضد التهاب، بهترین درمان درد مچ پای چپ است. به علاوه، کشش و تمرین‌های ویژه از بروز مشکلات در آینده نیز جلوگیری می‌کند؛ البته این تمرین‌ها باید زیر نظر فیزیوتراپیست انجام شوند.

درمان درد مچ پا

درمان درد مچ پا با روش‌هایی مانند مصرف دارو و مراجعه به پزشک امکان‌پذیر است. اما مصرف بیش از حد قرص در دراز مدت عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت. مراجعه به فیزیوتراپیست در این زمینه، آسیب‌های احتمالی را به حداقل رسانده و تمام حرکات زیر نظر دکتر انجام می‌شود.

علت درد مچ پا هنگام راه رفتن

پیچ خوردگی پا، شکستگی، پارگی یا کشیدگی برخی از دلایل شایع درد مچ پا هنگام راه رفتن هستند. پارگی تاندون آشیل، التهاب بورس‌های مچ پا و التهاب تاندون بر درد مچ پا هنگام راه رفتن موثر خواهند بود.

علت درد مچ پا هنگام خواب

تشخیص درست علت درد مچ پا هنگام خواب به پزشک فیزیوتراپیست بستگی دارد. انجام فعالیت‌های سنگین، پیاده روی زیاد و غیره از جمله دلایل شایع درد مچ پا هنگام خواب هستند.

درمان التهاب تاندون مچ پا

روش‌های درمانی متفاوتی برای التهاب تاندون مچ پا وجود دارد. درمان‌های خانگی مانند استراحت، داروهای ضد التهاب، عمل جراحی و غیره از جمله درمان‌های موثر در این زمینه محسوب می‌شوند. اما جهت تشخیص بهتر این موارد باید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

روش‌های رفع درد مچ پا

روش‌های رفع درد مچ پا با توجه به وضعیت بیمار متفاوت خواهد بود. از مهمترین روش‌های کاهش درد مچ پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش فعالیت بدنی
  • انتخاب یک ورزش با فشار بدنی کمتر
  • سرد کردن مچ پا پس از انجام فعالیت‌های بدنی یا هنگام درد
  • استفاده از بندهای محکم یا بوت‌های خاص به منظور اجتناب از حرکت مچ و پاشنه پا
  • مراجعه به فیزیوتراپیست
  • استفاده از کفش با پاشنه طبی

روش‌های درمان درد مچ پا نوید فیزیو

روش‌های درمان درد مچ پا نوید فیزیو زیر نظر فیزیوتراپیست اعمال می‌شود. این روش‌ها امکان بروز آسیب‌های احتمالی را به حداقل رسانده و درد را کاهش می‌دهد. کادر درمانی کلینیک فیزیوتراپی نوید از آموزش لازم در این زمینه برخوردار بوده و به خوبی به جستجوی علت درد و درمان آن شامل استفاده از تجهیزات الکتروتراپی برای اهش التهاب و افزایش سرعت ترمیم مثل لیزر پر توان، تکار ، اولتراسوند و غیره… می‌پردازند.

حرکات ورزشی برای درد مچ پا

لازم است قبل از انجام حرکات ورزشی برای کاهش درد مچ پا با فیزیوتراپیست متخصص مشورت کنید. حرکات ورزشی برای درمان درد مچ پا شامل موارد زیر می‌شود:

• بالا و پایین آوردن مچ پا
  • زانو خمیده و صاف و کشش روی دیوار
  • برداشتن اشیا با انگشتان پا
  • ایستادن روی انگشتان پا
  • ماساژ عضله کف پا
  • کشش مچ با استفاده از یک حوله
  • ماساژ با بطری آب یخ

قرص برای درمان درد مچ پا

قرص‌های پیشنهادی برای درمان درد مچ پا ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم یا استامینوفن هستند.

درمان خانگی درد مچ پا

جهت درمان خانگی درد مچ پا چند روش توصیه می‌شود. با انجام این موارد احتمالا درد مچ پا با روش‌های خانگی بهبود می‌یابد.

• کنترل وزن: از قرار دادن وزن خود بر روی مچ پا خودداری کنید. درصورت نیاز به حرکت از عصا استفاده کنید.
  • یخ: یک کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه، 3 تا 5 بار در روز به مدت 3 روز انجام دهید.
  • فشرده‌سازی: مچ پا را خیلی ملایم با یک باند الاستیک ببندید.
  • ارتفاع: در هر زمان، مچ پا را بالاتر از سطح قلب بر روی بالش قرار دهید.

راه‌های خطرناک برای درد مچ پا

انجام ورزش‌های سنگین، مراجعه به پزشک‌های غیر متخصص و مصرف بی رویه دارو از جمله راه‌های خطرناک برای درد مچ پا هستند. پیش از مصرف دارو و انجام ورزش‌ها حتما از پزشک خود مشورت بگیرید. در این صورت، از بروز مشکلات جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌شود.