درمان‌ها, منیپولیشن

منیپولیشن چیست و عملکرد آن چگونه است؟

منیپولیشن

امروزه، پیشرفت روزافزون تکنولوژی به خصوص در علم پزشکی مشاهده می‌شود. صنعت پزشکی، شاخه‌های متعددی داشته که درمان مشکلات عضلانی و مفاصل از جمله آن‌ها است. کمردرد، گردن درد و سایر مشکلات عضلانی، افراد را به انجام مراحل درمانی خاص وادار می‌کند.

در این میان، برخی افراد با عمل‌های جراحی نتیجه‌ مطلوب را دریافت نکرده و به انجام درمان‌های فیزیوتراپی روی می‌آورند. علم فیزیوتراپی نیز به تنهایی شاخه‌های بسیاری داشته که بنا به تشخیص پزشک بر فرد اعمال می‌شود. یکی از این شاخه‌ها منیپولیشن یا اصلاح راستای ستون فقرات است. در ادامه، به بررسی بیشتر در مورد این موضوع می‌پردازیم.

منیپولیشن چیست؟

منیپولیشن، تکینیکی برای درمان کمردرد، گردن درد و سایر بیماری‌های اسکلتی عضلانی، از طریق اعمال نیرو با سرعت بالا و دامنه کوتاه به مفاصل ستون فقرات است. درواقع در این روش، قسمتی از بدن فرد با استفاده از تکنیک‌های دستی درمان می‌شود. با استفاده از منیپولیشن، یکپارچگی ساختاری ستون فقرات میسر خواهد شد. منیپولیشن ارتباطی به ماساژ سنتی نداشته و یک درمان کلینیکی و کلاسیک است.

نکته مهم در این روش درمانی، مراجعه به پزشکان متخصص است. بدن هر انسان با دیگری متفاوت بوده و تشخیص و درمان آن نیز باید متفاوت باشد. انجام فرآیند منیپولیشن در صورت تشخیص، طی مراجعه فرد بیمار به کلینیک فیزیوتراپی صورت می‌گیرد. بنابراین، جهت دریافت نتیجه هرچه بهتر به پزشکان و فیزیوتراپیست متخصص و ماهر در این زمینه مراجعه کنید.

فواید و مزایای منیپولیشن

امروزه، روش درمانی منیپولیشن به دلیل دریافت نتیجه مثبت از آن به میزان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل عدم استفاده از وسایل کمکی و طبیعی بودن این روش، هیچ چیز مانع از انجام فرآیند آن نمی‌شود. اما از جمله فواید و مزایای منیپولیشن شامل موارد زیر است.

• درمان فتق دیسک کمر و دیسک گردن
  • قفل شدن ستون فقرات
  • سپاسم شدید گردن
  • سندرم ساکروایلیاک یا قفل شدن مفاصل بین استخوان‌های کمر و لگن
  • رفع انقباض‌های اسپاستیک
  • رفع سردردهای تنشی و سردردهای با منشا گردنی
  • عدم نیاز به استفاده از دارو

عوارض منیپولیشن

منیپولیشن روش درمانی مفید و کم هزینه بوده که عوارض بسیار نادری خواهد داشت. عوارض ناشی از آن نیز به دلیل مراجعه به افراد ناآگاه و غیر متخصص است. پیش از شروع فرآیند درمانی، پزشک و فیزیوتراپیست، مطالعاتی جهت جلوگیری از بروز خطرات احتمالی انجام می‌دهند. اهمیت ارزیابی و ویزیت دقیق جهت تشخیص آسیب‌های استخوانی و عصبی در این روش بسیار بالا است.

مشکلات قلبی و فشار خون برخلاف برخی از روش‌های درمانی، در منیپولیشن مشکلی ایجاد نمی‌کنند. ارزیابی پزشکان و فیزیوتراپیست‌های بی‌تجربه در این زمینه، به‌ جای منفعت، آسیب‌های جدی برای فرد به دنبال خواهد داشت. مراجعه به افراد ناآگاه عوارضی مانند پارگی مهره‌ای، آسیب طناب نخاعی، میلوپاتی و رادیوکولوپاتی دارد. بنابراین، این ریسک را انجام نداده و به کلینیک فیزیوتراپی، پزشکان و فیزیوتراپیست‌های متخصص مراجعه کنید. افراد نگران در این زمینه، با کلینیک فیزیوتراپی نوید که در این زمینه مهارت دارد تماس بگیرند.

عملکرد منیپولیشن چگونه است؟

منپولیشن جهت رفع محدودیت‌های حرکتی در مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد که درصورت تشخیص دکتر، مانع حرکتی از سر راه برداشته می‌شود. توجه داشته باشید که این روش را با شکستن قلنج اشتباه نگیرید. قلنج به هیچ وجه جایگزین منیپولیشن نشده چون تفاوت‌های بسیاری با آن دارد. منیپولیشن درصورت نیاز و با توجه به وضعیت مفصل بارها تکرار می‌شود.

منیپولیشن دردی نداشته و به صورت درمانی فرد را بهبود می‌بخشد. به علاوه، منیپولاسیون از جمله تکنیک‌هایی بوده که در منوال تراپی نیز به کار می‌رود. بنابراین، درمانگر در این روش با آزادسازی عضله مشکل فرد بیمار را حل می‌کند. عملکرد منیپولیشن روشی آسان، بدون درد و فاقد عوارض جانبی است. هنگام اعمال منپولیشن موارد بسیاری توسط پزشک و فیزیوتراپیست درنظر گرفته می‌شود.

عملکرد منیپولیشن چگونه است؟

تفاوت منیپولیشن و قلنج

منپولیشن با قلنج تفاوت‌های بسیاری داشته و نباید این دو را مانند هم بدانید. قلنج شکستن به هیچ وجه نباید جایگزین منپولیشن شود زیرا تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. منپولیشن فاقد خطر بوده و انجام آن هیچ خطری برای فرد بیمار نخواهد داشت. اما شکستن قلنج کمر، گردن و غیره امکان شکستگی را افزایش داده و خطر بالایی برای فرد بیمار به دنبال دارد.

تا حالا فکر کردید که اگر تکنیک “منیپولیشن” (manipulation) مثل همون قلنج شکوندن ساده باشه که خودمون هم انجام میدیم، چرا یک متخصص بعد از چندین سال درس خوندن و افزایش مهارت های بالینی تازه میتونه انجامش بده؟؟ جواب این سوال بر میگرده به تفاوتی که منیپولیشن با قلنج شکوندن یا “کرک” داره که ٣ موردش رو براتون اینجا نوشتیم: ١- منیپولیشن معمولا به یک جهت خاص انجام میشه، چه جهتی؟ فقط بعد از معاینه دقیق مشخص میشه! اما قلنج رو در هر جهتی انجام میدن و وای به روزی که در جهت مناسب انجام نشه! قطعا دردتون رو بیشتر میکنه و میتونه آسیب بزنه. ٢- منیپولیشن در پوزیشن های خاصی انجام میشه که تاثیر رو روی یک یا دو نقطه متمرکز کنه، اما قلنج رو حتی در حالت های غیر استاندارد هم انجام میدن. ٣- بعد از منیپولیشن حتما باید تمرین درمانی تجویز بشه، چیزی که بعد از قلنج شکوندن خبری ازش نیست! این کار اگر توسط متخصص انجام بشه واقعا بی خطره!

بیماری‌های قابل درمان با منیپولیشن

اغلب اختلالات اندامی در 85% بیماران مبتلا به فتق کمر و گردن، با روش منیپولیشن بدون جراحی بهبود می‌یابند. اما این روش در رفع اغلب دردهای مفصلی زیر نیز کاربرد دارد.

• خشکی‌های مفصلی
  • گردن درد
  • درد بین کتف
  • کمردرد
  • دردهای کمربند لگنی
  • پیچ‌خوردگی دائمی در مچ پا
  • از بین بردن حدودی دردهای مفاصل محیطی مانند آرنج، مچ دست و زانو

نقاط قابل درمان منیپولیشن

ستون فقرات، مفاصل شانه، کمر، زانو و مچ دست و پا نقاط هدف منیپولیشن هستند. درمان منیپولیشن بر اسپاسم شانه و سفتی برخی مفاصل پس از عمل و گچ گرفتن موثر خواهد بود. این تکنیک، درصورت ادغام با فیزیوتراپی بسیار موثرتر است. بهره‌گیری از گرما مفاصل را برای حرکت آماده ساخته و روند بهبود را تسریع می‌بخشد. اما درمان نقاط زیر نیز با بهره‌گیری از روش منیپولیشن امکان‌‌پذیر خواهد بود.

درمان پیچ خوردگی پا با منیپولیشن

یکی از مشکلات شایع اسکلتی عضلانی، پیچ خوردگی پا است. پیچ خوردگی پا به خصوص در افراد ورزشکار یا افراد عادی دیده می‌شود. در خانم‌ها نیز این مشکل به دلیل پوشیدن کفش پاشنه بلند و بالا و پایین رفتن پله‌ها رخ می‌دهد. منیپولاسیون روشی ساده در این روش بوده که تکنیک ایمن و مناسب برای درمان پیچ خوردگی محسوب می‌شود.

درمان پیچ خوردگی پا با منیپولیشن

درمان سردرد با منیپولیشن

جهت پیشگیری از میگرن، بهره‌گیری از روش منیپولیشن بسیار موثر خواهد بود. این روش به اندازه داروهای مورداستفاده برای میگرن مفید است. ستون فقرات گردنی با پارگی‌های کوچک در دیواره شریان گردن مرتبط هستند. این پارگی به صورت نادر اتفاق افتاده اما امکان سکته مغزی را دارد. هر حرکت ناگهانی مانند ورزش کردن خطر پارگی را افزایش می‌دهد. اما بروز این مورد در افراد تحت درمان با منیپولیشن کم است. درمان سردرد با منیپولیشن با توجه به درجه بیماری بین 3 تا 6 جلسه به طول می‌انجامد.

درمان خار پاشنه با منیپولیشن

خار پاشنه از جمله مشکلات دردآور بوده که بسیاری در پی رفع آن هستند. تکنیک منیپولیشن ابتدا ناحیه و کشش درد را مشخص کرده و سپس درمانگر مراحل درمان را آغاز می‌کند. منیپولیشن درصورت اقدام با روش سوزن خشک یا همان درای نیدلینگ، تاثیر بالاتری بر فرد بیمار خواهد داشت.

درمان کمردرد با منیپولیشن

تکنیک منیپولیشن، روش رایج بوده که برای اغلب بیماران مبتلا به کمردرد انجام می‌شود. برای بهبود درد کمر انواع روش‌های دارویی و غیردارویی در دسترس است. اما روش‌های غیر دارویی عوارض کمتری نسبت به مصرف دارو دارند. منیپولیشن برای افراد مبتلا به کمردرد به عنوان گزینه‌ای موثر توصیه می‌شود. این روش تا حد بالایی درد و عملکرد افراد را بهبود می‌بخشد. ترکیب منیپولیشن با سایر روش‌های درمانی و فیزیوتراپی، بهترین روش استفاده از این تکنیک است.

درمان کمردرد با منیپولیشن

درمان گردن درد با منیپولیشن

مطالعه‌ای تحت عنوان NCCIH در سال 2012، نشان داد که منیپولیشن برروی بیماران مبتلا به گردن درد حاد موثرتر از دارو است. تاثیر این روش بلندمدت بوده و به روش‌های کوتاه‌مدت اکتفا نمی‌کند. استفاده از منیپولیشن در بیماران گردن درد حاد با نقص حرکتی، کاهش درد در آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

درمان گردن درد با منیپولیشن

درمان درد عضله با منیپولیشن

منپولیشن درصورت احساس درد عضلانی در موارد زیر با تکنیک فشار، کشش، چرخاندن و کشیدن ناحیه درد به کمک افراد می‌آید. با انجام 2تا3 جلسه در موارد خفیف، 4تا6 جلسه در موارد متوسط و 8تا10 جلسه در موارد پیشرفته از این بیماری رها خواهید شد. اما منیپولیشن در رفع دردهای عضلانی زیر بسیار موثر خواهد بود.

• سرایت درد ناحیه کمر به عضلات ساق پا
  • احساس کوفتگی و اسپاسم عضلات
  • سوزن سوزن شدن و گزگز
  • بی‌حسی، انقباض و محدودیت در حرکات عضلات
  • علائم فتق دیسک در ناحیه کمر، گردن و بازوها
درمان درد عضله با منیپولیشن

موارد منع استفاده از منیپولیشن

همانطور که اشاره شد، جهت درمان از طریق منیپولیشن باید به پزشکان متخصص و فیزیوتراپیست‌ها مراجعه کنید. این روش درمانی در موارد زیر منع استفاده دارد.

• آسیب‌های منجر به ضعف بیشتر در استخوان
  • فشردگی ریشه عصبی
  • خون‌ریزی در مفاصل و آنوریسم آئورت
  • عدم تشخیص درست وضعیت بیمار به دلیل درد یا مقاومت وی

منیپولیشن در تهران

کلینیک فیزیوتراپی نوید، ارائه‌دهنده خدمات درمانی منیپولیشن در تهران به آدرس: خیابان کلاهدوز، روبه‌روی خیابان یارمحمدی، کوچه حسینیه، ساختمان پزشکان نرگس است.

کلینیک تخصصی منیپولیشن در تهران

کلینیک فیزیوتراپی نوید، مرکز تخصصی منیپولیشن در تهران است. این مرکز مجهز درمانی، خدماتی نظیر تیم درمانی متخصص، روش‌های درمانی پیشرفته، فضایی آرام و غیره را دراختیار افراد قرار می‌دهد. به علاوه، دسترسی آسان به پزشک و تیم پشتیبانی در طول فرآیند درمان برای افراد فراهم شده است.

مرکز منیپولیشن در تهران

در صورت جستجو برای مرکز منیپولیشن در تهران، کلینیک فیزیوتراپی نوید پیشنهاد ما به شما است. کلینیک دکتر محمد امیر بنکدار طهرانی(دکتری تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه ایران و عضو بنیاد ملی نخبگان)، انتخابی مطمئن جهت تضمین سلامتی شما خواهد بود.

یک نظر در “منیپولیشن چیست و عملکرد آن چگونه است؟