الکتروتراپی, درمان‌ها

مگنت تراپی چیست؟ (کاربرد‌ها، هزینه و تعداد جلسات برای درمان)

فیزیوتراپی رایج ترین درمان تجویز شده برای کمک به بهبود بسیاری از آسیب‌های اسکلتی-عضلانی است. برای مثال درد‌های مزمن کمر و زانو، مشکلات حرکتی، آسیب‌های ناشی از تصادف و ورزش همگی با استفاده از فیزیوتراپی تا حد زیادی بهبود می‌یابند.

در فیزیوتراپی از روش‌های متعددی برای بهبود آسیب‌های افراد استفاده می‌کنند. یکی از این تکنیک‌ها، مگنت تراپی است که می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش درد و ترمیم بافت آسیب دیده کمک کند. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا پاسخ تمام سوالات خود در مورد مگنت تراپی را پیدا کنید.

مگنت تراپی چیست؟

مگنت تراپی یک تکنیک درمانی غیرتهاجمی است که امکان درمان بیماران با استفاده از میدان مغناطیسی را فراهم می‌کند. این تکنیک مدت‌‌هاست که در پزشکی کاربرد دارد و روز به روز فیزیوتراپیست‌‌های بیشتری از آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال مگنت تراپی دیسک کمر و مگنت تراپی دیسک گردن از جمله رایج ترین اقداماتی است که ممکن است برای بیماران مبتلا به مشکلات دیسک انجام شود.

در این روش از اثرات مثبت میدان مغناطیسی متناوب با فرکانس پایین برای تحریک فرآیند‌های بهبود بدن استفاده می‌شود. در واقع سلول‌ها و سیستم کلوئیدی بدن حاوی یون‌هایی هستند که می‌توانند تحت تاثیر نیرو‌های مغناطیسی قرار بگیرند. هنگامی که بافت در معرض میدان مغناطیسی پالسی قرار می‌گیرد، جریان الکتریکی ضعیفی به بدن القا می‌شود و تمام سلول‌هایی را که در معرض آن هستند فعال می‌کند. این میدان با تأثیر بر ساختار غشا‌های سلولی، فرآیند‌های ترمیم سلولی را پشتیبانی می‌کند و نفوذ اکسیژن و مواد مغذی به داخل سلول را آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب، ابزار مفیدی برای درمان آسیب‌‌های عضلانی و استخوانی است.

مگنت تراپی چگونه به بیماران کمک می‌کند؟

• با بهبود نفوذپذیری غشای سلولی، متابولیسم سلولی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امکان جذب سریعتر مواد غذایی را فراهم می‌کند.
  • جذب کلسیم را تحریک می‌کند و شرایط کلی سلامت ساختار استخوان را بهبود می‌بخشد.
  • فرآیند‌های بازسازی بافت را پشتیبانی و تسریع می‌کند. به عنوان مثال به بهبود شکستگی‌های استخوانی و همچنین زخم‌های باز پوست و بافت زیر جلدی کمک می‌کند.
  • سنتز کلاژن را تحریک و به ترمیم بافت‌هایی مانند عضله و تاندون را کمک می‌کند.
  • میدان مغناطیسی پالسی انتقال درد از پایانه‌های عصبی به سیستم عصبی مرکزی را کاهش می‌دهد و باعث تسکین درد می‌شود (به عنوان یک مسکن عمل می‌کند).
  • در عرض چند دقیقه، رگ‌‌های خونی در ناحیه آسیب‌دیده را منبسط می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. در واقع نشان داده شده است که خونی که از میدان مغناطیسی عبور می‌کند، اکسیژن بیشتر و مواد سمی کمتری دارد.
  • در مورد بیماری‌‌های تخریبی، مگنت تراپی قادر است فرآیند تخریبی که در حال انجام است را مهار کند.
  • استرس را در سیستم اسکلتی عضلانی کاهش می‌دهد (اثر آرامش بخشی).
  • سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

چه بیماری‌‌هایی با مگنت تراپی درمان می‌شوند؟

فیزیوتراپیست‌ها از مگنت تراپی کمر، مگنت تراپی زانو و مگنت تراپی گردن برای رفع مشکلات اسکلتی-عضلانی در این نواحی استفاده می‌کنند. مگنت درمانی می‌تواند فرآیند ترمیم استخوان‌‌های شکسته و آسیب دیده را تحریک و به کاهش درد و التهاب در عضلات و مفاصل کمک کند. این روش برای تسکین درد بسیاری از ورزشکاران استفاده می‌شود.

از جمله آسیب‌های اسکلتی-عضلانی که برای کمک به درمان آن‌ها از مگنت تراپی استفاده می‌شود، عبارتند از:

• دیسک کمر و گردن
  • سندرم کانال مچ دست
  • آرتروز زانو
  • آرتریت روماتوئید
  • شکستگی‌ها
  • بیماری‌های تخریبی ستون فقرات و مفاصل
  • فیبرومیالژیا
  • التهاب تاندون آشیل
  • پوکی استخوان
  • التهاب عضله
  • درد لگن
  • التهاب پس از جراحی

مگنت تراپی چگونه انجام می‌شود؟

مگنت تراپی بسته به نوع آسیب یا بیماری می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود. دستگاه‌های مورد استفاده برای مگنت درمانی می‌توانند از نظر اندازه و شکل متفاوت باشند، از دستگاه ‌های کوچک قابل حمل گرفته تا دستگاه ‌های رومیزی بزرگ.

انتخاب دستگاه به ناحیه تحت درمان و عمق بافت‌هایی که می‌خواهید به آن برسید بستگی دارد. به عنوان مثال، پد‌ها و کویل‌ها برای درمان نواحی سطحی بدن مانند زانو‌ها مناسب تر هستند، در حالی که از کمربند‌های مغناطیسی می‌توان برای درمان بیماری‌های ناحیه کمر یا شکم استفاده کرد.

در طول جلسه مگنت تراپی، بیمار روی یک سطح راحت می‌نشیند یا دراز می‌کشد و دستگاه روی ناحیه آسیب دیده قرار می‌گیرد. فیزیوتراپیست قدرت میدان مغناطیسی را طوری تنظیم می‌کند تا مطمئن شود که برای بیمار بی خطر و موثر است.

مزایای مگنت تراپی

در ادامه به برخی از برجسته ترین مزایای مگنت تراپی می‌پردازیم:

• غیر تهاجمی، بدون درد و بدون عوارض جانبی است.
  • نتایج آن سریع هستند و در عرض تنها چند روز خود را نشان می‌دهند.
  • میدان‌های مغناطیسی، التهاب را کاهش داده و جریان خون را افزایش می‌دهند. این موضوع به کاهش درد و سفتی مفاصل کمک می‌کند.
  • میدان‌های مغناطیسی به افزایش تولید کلاژن و بازسازی سلولی کمک و روند بهبود را تسریع می‌کنند.

مگنت تراپی چقدر طول میکشد؟

مدت زمان مگنت تراپی بسته به بیماری و محل آسیب می‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً بین 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. البته توجه داشته باشید که مگنت درمانی تنها بخشی از برنامه درمانی شما در طول یک جلسه فیزیوتراپی است.

هزینه جلسات مگنت تراپی

هزینه هر جلسه مگنت تراپی نیز با توجه به کلیه خدماتی که دریافت کرد‌ه‌اید، تعیین می‌شود. زیرا جلسه فیزیوتراپی شما صرفاً به مگنت درمانی محدود نمی‌شود و شامل تکنیک‌های دیگر نیز می‌شود.

تعداد جلسات مگنت تراپی

تعداد جلسات مگنت تراپی با توجه به نظر فیزیوتراپیست، شدت بیماری و پیشرفت بیمار در مسیر درمانی متفاوت است.

مگنت تراپی بهتر است یا لیزر؟

تحقیقات نشان می‌دهد که هم لیزر و هم مگنت درمانی روش‌‌های مؤثری برای تسکین درد و رفع محدودیت حرکتی هستند. انتخاب بهترین روش درمان، توسط فیزیوتراپیست متخصص و با توجه به شرایط بیمار انجام می‌شود.

نکات مهم در خصوص مگنت تراپی

• توانبخشی با استفاده از میدان مغناطیسی نیازی به آمادگی خاصی ندارد. لازم نیست ناحیه آسیب دیده را در معرض دید قرار دهید و در طول درمان، می‌توانید لباس بپوشید.
    • قبل از مگنت تراپی به یاد داشته باشید که در حین درمان جواهرات و وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه، ساعت هوشمند یا سایر وسایل این چنینی همراه نداشته باشید.
  • این روش اغلب در حالت خوابیده به پشت انجام می‌شود. بیمار روی تخت دراز میکشد و برای اعمال میدان مغناطیسی معمولاً در حلقه مخصوص قرار میگیرد. گاهی اوقات اگر اندام فوقانی یا تحتانی تحت درمان قرار گیرد، این روش در حالت نشسته انجام می‌شود.

بیماران در طول مگنت تراپی چه احساسی دارند؟

مگنت تراپی یک روش درمانی بی درد و راحت است که برای اکثر بیماران، ناراحتی قابل توجهی ندارد. فقط برخی از افراد در محل اعمال میدان مغناطیسی کمی احساس گرما یا گزگز می‌کنند.

مگنت تراپی برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

• مگنت تراپی برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود و باید با مشورت پزشک متخصص انجام شود.
  • مگنت تراپی برای کودکان تنها با توصیه صریح یک پزشک می‌تواند انجام شود.
  • انجام مگنت درمانی برای بیمارانی که دستگاه‌‌های الکترونیکی کاشتنی مانند پیس‌میکر و ایمپلنت‌‌های فلزی دارند، حتما باید با مشورت پزشک متخصص انجام شود.

عوارض مگنت تراپی

به طور کلی، مگنت تراپی بی خطر است. با این حال، مانند هر روش درمانی دیگری ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در ادامه تعدادی از این موارد ذکر شده است:

• تداخل با دستگاه‌‌های پزشکی: میدان‌‌های مغناطیسی قوی می‌توانند با دستگاه‌‌های پزشکی مانند ضربان‌ساز، دفیبریلاتور‌های قابل کاشت و پمپ‌‌های انسولین تداخل داشته باشند. این موضوع می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد دستگاه شود و بر بدن بیمار تأثیر منفی بگذارد.
  • تحریک بیش از حد: اگر از میدان‌های مغناطیسی خیلی شدید برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است تحریک بیش از حد بافت رخ دهد و منجر به بدتر شدن وضعیت شود.

جمع بندی

مگنت تراپی یک روش درمانی غیرتهاجمی است که می‌تواند برای انواع شرایط از جمله آسیب‌های اسکلتی-عضلانی، درد‌های مزمن، اختلالات التهابی و موارد دیگر مفید باشند. فیزیوتراپیست‌ها ترکیب مگنت درمانی با سایر تکنیک‌ها مانند منوال تراپی را به کار میگیرند تا به تسریع روند بهبودی بیماران خود کمک کنند و درد را کاهش دهند.

انتخاب مرکز فیزیوتراپی برای مگنت تراپی

اگر به دلیل بیماری یا آسیب ورزشی درد دارید، کلینیک نوید گزینه خوبی برای کمک به بهبود شرایط شماست. در کلینیک فیزیوتراپی نوید شما با یک دکتر  فیزیوتراپیست متخصص ملاقات خواهید داشت. ابتدا یک ارزیابی فیزیکی کامل انجام شده و سابقه پزشکی شما بررسی می‌شود. با توجه به تشخیص فیزیوتراپیست، تکنیک درمانی مناسب برای شما به کار گرفته می‌شود.

فیزیوتراپیست‌های ما در کلینیک نوید با تمرکز بر تکنیک منوال تراپی و استفاده از ترکیب منوال تراپی با سایر روش‌ها موثرترین درمان را به شما عزیزان ارائه می‌دهند.

برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات در مورد هزینه خدمات با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید.