آرنج درد, دردها, درمان‌ها

بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان (*درمان قطعی*)

ممکن است به بیماری تنیس البو مبتلا شده باشید، حتی اگر هرگز نزدیک زمین تنیس نرفته باشید. تنیس البو یک بیماری شایع است که مفصل آرنج را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب باعث درد و ناراحتی در این ناحیه می‌شود.

هدف از این مقاله ارائه یک مرور کلی از علل، علائم و روش‌های درمان قطعی تنیس البو است. اگر مشکوک به این بیماری هستید، برای شروع پروسه درمان خود هر چه سریعتر به یک متخصص مراجعه کنید.

تنیس البو چیست؟

بیماری تنیس البو که با نام آرنج تنیس بازان نیز شناخته می‌شود، شایع ترین علت درد آرنج است. این بیماری اپی‌کندیل خارجی را درگیر می‌کند. اپی‌کوندیل، برآمدگی استخوانی در سمت خارجی آرنج است که تاندون‌های عضلات ساعد به آن متصل می‌شوند.

عضلات ساعد در عملکرد‌های مختلف مانند بلند کردن اجسام و اکستنشن مچ و انگشتان دست نقش مهمی دارند. به همین دلیل نقطه اتصال تاندون این عضلات به اپی‌کوندیل به شدت مستعد آسیب است.

آناتومی مفصل آرنج

مفصل آرنج از سه استخوان تشکیل شده است: استخوان بازو و دو استخوان ساعد (رادیوس و اولنا).

برجستگی‌هایی استخوانی که در پایین استخوان بازو وجود دارد، این برجستگی جایی است که برخی از عضلات ساعد مسیر خود را از آن آغاز می‌کنند. بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان در همین قسمت اتفاق می‌افتد و عضلات و تاندون‌های ساعد شما را درگیر می‌کند.

تاندونی که معمولاً در آرنج تنیس بازان درگیر است، اکستنسور کارپی رادیالیس برویس (ECRB) نامیده می‌شود.

تفاوت آرنج تنیس بازان و آرنج گلف بازان

آرنج تنیس بازان و آرنج گلف بازان هر دو در دسته اپی‌کندیلیت‌ها قرار میگیرند. منظور از اپی‌کندیلیت، التهاب تاندون‌هایی است که به آرنج متصل می‌شوند.

آرنج تنیس بازان قسمت بیرونی آرنج را که به عنوان اپی‌کندیل خارجی شناخته می‌شود، تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حالی که آرنج گلف بازان روی قسمت داخلی که به عنوان اپی‌کوندیل داخلی شناخته می‌شود، تاثیر میگذارد.

علائم تنیس البو

علائم و نشانه‌های رایج تنیس البو عبارتند از:

• درد یا سوزش در قسمت خارجی آرنج
  • پخش شدن درد در ساعد و مچ
  • درد هنگام چرخاندن یا خم کردن بازو (به عنوان مثال هنگام چرخاندن دستگیره در یا باز کردن در یک شیشه)
  • تورم مفصل آرنج به طوری که نسبت به لمس حساس شود.
  • علائم اغلب با فعالیت ساعد مانند نگه داشتن راکت، چرخاندن آچار، یا تکان دادن دست بدتر می‌شوند.

سطوح درد ناشی از تنیس البو

تنیس البو اغلب چهار مرحله را از نظر شدت علائم نشان می‌دهد که عبارتند از:

• درد خفیف چند ساعت پس از فعالیت تحریک کننده
  • درد بلافاصله پس از فعالیت تحریک کننده
  • درد در حین فعالیت تحریک کننده که پس از پایان آن تشدید می‌شود.
  • درد مداوم که با هر فعالیتی تداخل دارد.

علت تنیس البو

• حرکات مکرر: حرکات مکرر بازو می‌تواند باعث خستگی عضلات ساعد شود. یک تاندون منفرد، عضلات ساعد را به اپی‌کوندیل خارجی متصل می‌کند. زمانی که عضله خسته می‌شود، تاندون بار بیشتری را جذب می‌کند. این اضافه بار می‌تواند باعث التهاب و درد شود که به عنوان تاندونیت شناخته می‌شود.

از طرفی هنگامی که عضله ساعد در اثر استفاده بیش از حد ضعیف شود، پارگی‌های میکروسکوپی در جایی که تاندون به اپی‌کوندیل جانبی متصل می‌شود، ایجاد می‌شود. در واقع با خم و صاف شدن آرنج، عضله بر روی برجستگی‌های استخوانی ساییده شده و به مرور زمان باعث ساییدگی و پارگی تدریجی عضله می‌شود.

• ورزش: در ورزش‌‌های راکتی مانند تنیس، تکنیک نادرست ضربه زدن و تجهیزات نامناسب ممکن است از عوامل خطر باشند. بازی تنیس یکی از دلایل احتمالی ابتلا به بیماری تنیس البو است، اما سایر فعالیت‌ها نیز می‌توانند شما را در معرض خطر این آسیب قرار دهند.

پس ورزشکاران تنها افرادی نیستند که به تنیس البو مبتلا می‌شوند. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در کار یا فعالیت‌های تفریحی شرکت می‌کنند که نیاز به استفاده مکرر و شدید از عضله ساعد یا اکستنشن مکرر مچ دست دارند.

• شغل: افراد در شغل‌های مختلف مانند نقاشان، لوله کش‌ها و نجاران در معرض ابتلا به تنیس البو هستند. مطالعات نشان داده است که رانندگان، آشپز‌ها و حتی قصابان بیشتر از بقیه مردم به بیماری آرنج تنیس بازان مبتلا می‌شوند. تصور می‌شود که انجام حرکات تکراری برای جابجایی اجسام در این مشاغل منجر به آسیب می‌شود.
  • سن: اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بین 30 تا 50 سال سن دارند، اگرچه هر کسی در صورت داشتن عوامل خطر می‌تواند به تنیس البو مبتلا شود.
  • دلایل ناشناخته: این بیماری می‌تواند بدون هیچ گونه مشکل شناخته شد‌ه‌ای رخ دهد.

چرا تنیس بازان به تنیس البو مبتلا می‌شوند؟

بازی تنیس ممکن است به دلایل مختلفی باعث تنیس البو شود. گاهی اوقات مشکل ناشی از تمرین بیش از حد است. در موارد دیگر، وزن زیاد راکت یا نحوه در دست گرفتن نادرست آن ممکن است باعث آسیب شود.

فیزیوتراپیست می‌تواند با تجزیه و تحلیل  شرایط شما، منبع آسیب را یپدا کند و هر گونه اصلاحات لازم در فرم بدنی و آسیب ساختار شما را انجام دهد. این کار به بازگشت ایمن و موثر شما به ورزش کمک می‌کند.

تشخیص تنیس البو

1-معاینه فیزیکی

متخصص فاکتور‌های زیادی را برای تشخیص در نظر می‌گیرد. او در مورد اینکه چه فعالیت‌هایی باعث ایجاد علائم می‌شوند و اینکه علائم در کجا ایجاد می‌شود از شما سوال خواهد کرد.

در طول معاینه، پزشک از انواع آزمایشات برای تشخیص دقیق استفاده می‌کند. معاینه ممکن است شامل اعمال فشار به ناحیه آسیب دیده یا درخواست از شما برای حرکت دادن بازو، آرنج، مچ و انگشتان در جهات مختلف باشد.

شایع ترین علامت تنیس البو، درد در عضلات اکستنسور و درد هنگام لمس اپی‌کندیل خارجی است. این درد ممکن است در امتداد بازو یا به سمت ساعد پخش شود. در موارد نادر، درد ممکن است حتی به انگشتان سوم و چهارم کشیده شود.

2-الکترومیوگرافی (EMG)

پزشک ممکن است برای رد کردن فشار عصبی، EMG را تجویز کند. الکترومیوگرافی اعصاب فشرده شده را با اندازه گیری فعالیت الکتریکی عضله و اعصاب بررسی می‌کند. زیرا بسیاری از علائم فشردگی عصب مشابه علائم بیماری تنیس البو است.

درمان تنیس البو

روش درمان آرنج تنیس البو به عوامل متعددی مانند مدت زمان بروز علائم، شدت علائم و تاثیر آن‌ها بر فعالیت‌های روزانه شما بستگی دارد. هدف از درمان آرنج تنیس البو‌، کاهش بار و تنش روی تاندون‌‌ها، کاهش درد و بازیابی حرکت است. تخمین زده می‌شود که 90تا 95 درصد افراد به درمان‌‌های غیرجراحی پاسخ می‌دهند.

روش‌های غیرتهاجمی و غیرجراحی ثابت شده برای درمان آرنج تنیس بازان عبارتند از:

• استراحت: ممکن است لازم باشد فعالیت‌های خود را برای چند هفته متوقف کنید یا کاهش دهید تا به تاندون‌ها، زمان لازم برای بهبودی دهید. استراحت بهترین درمان برای بیماری آرنج تنیس بازان است.
  • کمپرس یخ: این روش می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. البته دقت کنید که از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست خودداری کنید تا از سرمازدگی جلوگیری کنید. یخ را در یک حوله پیچیده و برای چند دقیقه روی موضع قرار دهید. می‌توانید 3 تا 4 بار در روز این کار را انجام دهید.
  • دارودرمانی: به طور خاص، دارو‌های ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به کاهش درد و التهاب مربوط به این بیماری کمک کنند. همیشه قبل از شروع مصرف هر گونه داروی ضدالتهابی با پزشک خود مشورت کنید.
  • بریس‌‌ها: ممکن است پزشک شما استفاده از یک بریس متحرک را توصیه کند. این ابزار، تنش را از روی تاندون‌ها و عضلات کم می‌کند و می‌تواند با ارائه حمایت به بازیابی حرکت و تسریع روند بهبودی کمک کند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی روشی شاخص و پیشرو در درمان این بیماری است. تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند عضلات ساعد شما را تقویت کند و به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک کند. یک فیزیوتراپیست متخصص می‌تواند از تکنیک‌ها و تمرینات مختلف برای تقویت و کشش عضلات شانه، بازو و مچ استفاده کند.
  • تزریق استروئید: کورتیکواستروئید‌های تزریقی به طور موقت درد و التهاب مفاصل را تسکین می‌دهند. البته این تزریق باید دقیقاً در محل آسیب انجام شود.

جراحی برای درمان آرنج تنیس بازان

اگر علائم تا 12 ماه پس از درمان‌‌های غیرجراحی بهبود نیافتند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. جراحی معمولاً شامل برداشتن تاندون و عضله آسیب دیده و جایگزین کردن آن با تاندون و عضله سالم از قسمت‌های مختلف بدن است. بهبودی پس از عمل جراحی ممکن است چهار تا شش ماه طول بکشد.

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی ترمیمی توسط پزشک برای کمک به تسریع روند بهبودی توصیه شود.

روش‌های فیزیوتراپی برای درمان تنیس البو

روش‌های فیزیوتراپی مختلفی برای درمان تنیس البو وجود دارد. با این حال، همه آن‌ها هدف یکسانی دارند. این تکنیک‌‌ها به کاهش محدودیت‌های حرکتی، تسکین درد و بهبود کلی عملکرد کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی برای درمان آرنج تنیس بازان معمولاً شامل تکنیک‌‌های زیر است:

درمان قطعی تنیس البو با فیزیوتراپی

مطالعات نشان داد‌ه‌اند که فیزیوتراپی در کنترل علائم تنیس البو در مقایسه با بسیاری از روش‌ها موثرتر است.

مزایای فیزیوتراپی برای آرنج تنیس بازان عبارتند از:

• درد را کاهش می‌دهد.
  • دامنه حرکتی طبیعی مفصل را بازیابی می‌کند.
  • عملکرد را بازیابی می‌کند.
  • ترمیم بافت را تسهیل می‌کند.
  • طول طبیعی عضلات و الگو‌های حرکتی را بازیابی می‌کند.
  • قدرت عضلانی را بهبود میبخشد.
  • عملکرد مفصل گردن را به حالت عادی باز میگرداند.

کلینیک فیزیوتراپی نوید برای درمان تنیس البو

آیا شما یکی از افراد بی شماری هستید که با درد شدید آرنج، دست و پنجه نرم می‌کنید؟ ما اینجا هستیم تا با ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی شما را به سمت زندگی بدون درد و بدون محدودیت هدایت کنیم.

کلینیک فیزیوتراپی نوید، پیشرو در درمان بیماری‌‌های اسکلتی-عضلانی از جمله تنیس البو، با تیمی از فیزیوتراپیست‌های آموزش دیده و با تجربه موثرترین گزینه‌های درمانی موجود را به شما ارائه می‌دهد.

برای برنامه ریزی اولین جلسه فیزیوتراپی خود همین امروز با کلینیک نوید تماس بگیرید. سفر شما به سمت بهبودی از همینجا شروع می‌شود.

درمان تنیس البو چقدر طول میکشد؟

مدت زمان بهبودی آرنج تنیس بازان بستگی به میزان آسیب وارده به تاندون و روش درمان شما دارد. اکثر بیماران پس از یک دوره شش هفته‌ای فیزیوتراپی، بهبودی قابل توجهی را تجربه می‌کنند. اما این زمان می‌تواند تا 3 ماه هم طول بکشد.

اما در روند بهبودی عجله نکنید. اگر خیلی زود به محل آسیب فشار بیاورید، ممکن است آسیب را بدتر کنید.

چه زمانی آماده بازگشت به فعالیت‌های قبلی هستیم؟

• زمانی که گرفتن اجسام یا تحمل وزن روی بازو یا آرنج دیگر دردناک نیست.
  • زمانی که آرنج آسیب دیده شما به اندازه آرنج دیگر شما قوی است.
  • زمانی که آرنج شما دیگر متورم نیست.
  • زمانی که می‌توانید آرنج خود را خم کنید و بدون هیچ مشکلی حرکت دهید.

چگونه میتوان از ابتلا به آرنج تنیس بازان جلوگیری کرد؟

• بازو‌های خود را انعطاف پذیر و قوی نگه دارید.
  • از انجام حرکات تکراری به صورت مکرر خودداری کنید.
  • قبل از استفاده از بازو‌های خود برای ورزش یا سایر حرکات تکراری، بدن خود را گرم کنید.
  • اگر ورزش راکتی انجام می‌دهید، مطمئن شوید که تجهیزات برای شما مناسب است.