دردها, درمان دستی

درمان درد سیاتیک با ماساژ: مزایا و بهترین نوع

سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که عصب سیاتیک، از باسن تا پا، تحت فشار قرار می‌گیرد. این فشار می‌تواند باعث درد شدید، ناگهانی و تیر کشیدن، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن شود و حتی راه رفتن را دشوار کند. تقریباً ۴۰ درصد از افراد در طول زندگی‌شان تجربه سیاتیک را دارند و برخی ممکن است چندین بار به آن دچار شوند.

این عودهای مکرر نگران‌کننده است، زیرا هیچ‌کس نمی‌داند چه زمانی درد دوباره شروع می‌شود. خوشبختانه، سیاتیک اغلب به مرور زمان بهبود می‌یابد. اما برای افرادی که سیاتیک مزمن دارند یا می‌خواهند درد را سریع‌تر تسکین دهند، ماساژ درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد.

تشخیص علت اصلی سیاتیک

افرادی که دچار درد سیاتیک هستند، همیشه باید قبل از هرگونه اقدام درمانی، با پزشک مراقبت‌های اولیه خود در مورد علائم خود صحبت کنند. موسسه ملی بهداشت خاطرنشان می‌کند که شایع‌ترین علت اصلی در 90 درصد موارد، فتق دیسک است. با این حال، شرایط جدی‌تری مانند تنگی کانال نخاعی و تومورهای کمر نیز می‌توانند باعث سیاتیک شوند.

به یاد داشته باشید، درد سیاتیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد کمر
  • سوزش یا گزگز در پایین پا
  • ضعف، بی حسی یا مشکل در حرکت دادن پا یا پای خود
  • درد مداوم در یک طرف باسن

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، قبل از تهیه یک برنامه درمانی متمرکز بر کمک به مدیریت درد، ابتدا به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک، که از کمر شروع شده و تا پایین پا امتداد می‌یابد، اغلب با علائمی مانند بی‌حسی و سوزن سوزن شدن همراه است. این درد ممکن است در یک سمت بدن احساس شود و شدت آن از خفیف تا شدید متغیر باشد. سیاتیک می‌تواند فعالیت‌های روزمره را مختل کرده و کیفیت زندگی را کاهش دهد.

اگر به دنبال روشی برای کاهش درد سیاتیک هستید، ماساژ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. گرچه ماساژ درمان قطعی نیست، اما می‌تواند به تسکین موقتی درد کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید ماساژ درمانی و چگونگی استفاده از آن برای مدیریت سیاتیک، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مزایای ماساژ درمانی برای درد سیاتیک

مزایای ماساژ درمانی برای سیاتیک، آن را به یک درمان ایده آل برای افرادی که به طور منظم از درد سیاتیک رنج می برند، تبدیل کرده است. بیایید ببینیم چرا.

۱. کاهش درد کمر

ماساژ درمانی یک روش موثر برای کاهش درد کمر، یکی از علائم اصلی سیاتیک است. طبق مطالعه ای که در سال 2014 در Scientific World Journal منتشر شد، ماساژ بافت عمقی به اندازه داروهای ضد التهابی برای درد کمر موثر است. برای بیماران سیاتیک که به دنبال یک انتخاب کاملا طبیعی هستند، ماساژ درمانی یک گزینه عالی و موثر است.

۲. تسکین عضلات سفت و آزاد کردن فشار روی اعصاب

عضلات سفت و منقبض می توانند فشار بیش از حد بر اعصاب شما، از جمله عصب سیاتیک، وارد کنند. ماساژ درمانی، بر خلاف سایر درمان های مدیریت درد، با این عضلات شروع می شود و فشار روی عصب سیاتیک را کاهش می دهد. این نوع آرامش عضلانی گاهی می تواند علت اصلی سیاتیک را برطرف کند و در عین حال احساس خوبی به شما بدهد.

۳. بهبود گردش خون

ماساژ درمانی همچنین گردش خون و جریان خون به ناحیه درد را افزایش می دهد. به دلیل لمس ماساژ، دمای بافت افزایش می یابد و به این ناحیه اجازه می دهد تا خون سرشار از مواد مغذی را به ناحیه آسیب دیده دریافت کند. (طبق مطالعه ای که در سال 2010 در Strength and Conditioning Journal منتشر شد)

بهبود گردش خون می تواند به بهبود بدن شما کمک کند. (توجه: این مزیت به تشخیص شما بستگی دارد. اگر سیاتیک شما ناشی از فتق دیسک باشد، افزایش جریان خون علت اصلی را برطرف نمی‌کند.)

۴. افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی

ماساژ درمانی همچنین می تواند به بهبود یکی دیگر از علائم سیاتیک کمک کند: درد حرکت کردن و راه رفتن. ماساژ به طور کلی می تواند انعطاف پذیری و دامنه حرکتی شما را افزایش دهد، به این معنی که ممکن است بتوانید راحت تر حرکت کنید و سریعتر بهبود یابید.

۵. کاهش استرس و اضطراب

در نهایت، ماساژ درمانی می تواند از نظر عاطفی نیز به درد سیاتیک کمک کند. احساس آرامش می تواند به بیماران سیاتیک کمک کند تا کمتر مضطرب شوند و در عین حال به بهبودی کمک کنند. از این نظر، ماساژ درمانی همچنین می تواند برای سلامت عاطفی شما مفید باشد.

بهترین نوع ماساژ برای سیاتیک کدام است؟

چندین نوع ماساژ درمانی وجود دارد. شواهد زیادی وجود ندارد که یک نوع ماساژ برای درد سیاتیک نسبت به دیگری مفیدتر باشد، بنابراین انتخاب یکی از آنها به ترجیح شخصی و تشخیص متخصص بستگی دارد. در اینجا نگاهی به برخی از رایج‌ترین انواع ماساژ برای سیاتیک می‌اندازیم.

۱. ماساژ بافت عمیق

ماساژ بافت عمیق یک نوع ماساژ تهاجمی است که از ضربه‌های آهسته و فشار عمیق انگشتان برای آزاد کردن تنش از عضلات و بافت‌های پیوندی شما استفاده می‌کند.

یک مطالعه بالینی در سال 2014 نشان داد که یک جلسه 30 دقیقه‌ای ماساژ بافت عمیق پنج روز در هفته در طول دو هفته برای درمان درد پایین کمر، از جمله سیاتیک، موثر است.

۲. ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی به اندازه ماساژ بافت عمیق فشار وارد نمی‌کند. در عوض، حرکات روان و ورز دادن برای تحریک انتهای اعصاب در بافت‌های پیوندی شما و افزایش جریان خون استفاده می‌شوند. همچنین به آزاد کردن تنش عمومی و ترویج آرامش کمک می‌کند.

۳. ماساژ عصبی عضلانی

ماساژ عصبی عضلانی از تکنیک‌های پیشرفته ماساژ استفاده می‌کند که فشار بافت عمیق و اصطکاک را برای آزاد کردن عضلات منقبض و تسکین تنش ترکیب می‌کنند.

۴. رهاسازی میوفاسیال

رهاسازی میوفاسیال یک تکنیک برای تسکین درد ناشی از بافت‌های میوفاسیال شما است – غشای سفت که عضلات شما را احاطه کرده و از آنها پشتیبانی می‌کند.

نقاط ماشه‌ای، که مناطق سفت و غیرقابل حرکت در بافت‌های میوفاسیال هستند، باعث درد و سفتی می‌شوند. فشار متمرکز و کشش روی نقاط ماشه‌ای به کاهش درد و سفتی کمک می‌کنند.

۵. ماساژ سنگ گرم

ماساژ سنگ گرم برای ترویج آرامش و تسکین عضلات پرتنش استفاده می‌شود. سنگ‌های گرم شده روی قسمت‌های خاصی از بدن شما قرار می‌گیرند و ممکن است توسط ماساژ درمانگر در حین استفاده از تکنیک‌های ماساژ سوئدی نگه داشته شوند.

ماساژ درمانی برای سیاتیک در کلینیک فیزیوتراپی نوید

کلینیک فیزیوتراپی نوید با بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصین خود، انواع ماساژهای درمانی تخصصی را برای درمان دردهای عضلانی و اسکلتی، به ویژه درد سیاتیک، ارائه می‌دهد. ماساژ درمانی در کلینیک ما تحت نظر مستقیم فیزیوتراپیست و با استفاده از تکنیک‌های روز دنیا انجام می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت، همین حالا با ما تماس بگیرید.