دردها, گردن درد

گرفتگی گردن: درمان و کاهش فوری و سریع درد

گرفتگی گردن که معمولا با نام اسپاسم گردن هم شناخته می‌شود، همراه با علائمی همچون درد و سفتی گردن و سردرد رخ می‌دهد.

عمده عواملی که موجب این وضعیت می‌شوند، پوزیشن غلط در هنگام انجام فعالیت‌ها و یا کشیدگی گردن هستند، اما شرایط و آسیب‌های جدی‌تر نیز می‌توانند عامل بروز اسپاسم باشند. در این میان، استفاده از حرکات کششی، تجویز داروهای ضد درد و اعمال تکنیک‌های آرامش‌بخش، درمان گرفتگی گردن را آسان می‌کنند.

اسپاسم یا گرفتگی گردن چیست؟

برای رفع گرفتگی گردن باید بدانیم که این عارضه به چه دلیل رخ می‌دهد. درک این مورد برای درمان اسپاسم گردن هم بسیار مؤثر خواهد بود.

علائم رایج اسپاسم گردن هم شامل یک یا چند مورد زیر هستند:

1. درد پشت گردن که معمولا خسته کننده است و می‌تواند تیز یا سوزان باشد
  2. درد انتقالی به سمت سر یا پشت و بین دو کتف
  3. سفت شدن گردن و کاهش محدودیت حرکتی
  4. حساسیت گردن به لمس
  5. گرفتگی در سمت راست گردن
  6. گرفتگی در سمت چپ گردن

همچنین در برخی موارد گرفتگی در گردن ناشی از کاهش فضای ریشه عصبی در گردن بعلت جابجایی مفاصل گردنی است. این برخورد می‌تواند منجر به درد رادیکولاری در بازو و دست شود و مانند یک شوک الکتریکی احساس گردد. اگر التهاب ریشه عصبی منجر به علائم نوروپاتیکی مانند اختلال در حس و قدرت در بازو یا دست شود، به آن رادیکولوپاتی گردنی گفته خواهد شد.

دلیل گرفتگی عضلات گردن

وقتی در مورد گرفتگی عضلات گردن یا بیرون زدگی دیسک گردن جستجو می‌کنیم با سه علت رایج از این نوع عارضه مواجه می‌شویم.

1. گرفتگی گردن به علت پوزیشن‌های غلط روزمره و هنگام کار
  2. گرفتگی گردن به علت وضعیت‌های غلط خواب
  3. گرفتگی گردن به علت انجام تمرینات نامناسب و بالاتر از سطح شانه در ورزش

به طور کلی، این اختلالات مفصلی همراه با درد و سفتی در ناحیه گردن همراه است. در صورت تجربه هرگونه علائم مشابه، مراجعه به پزشک متخصص توصیه می‌شود تا با تشخیص دقیق دلیل گرفتگی گردن، برنامه درمان گرفتگی عضلات گردن و شانه تدوین شود.

درمان گرفتگی گردن

درمان سریع گرفتگی گردن بسته به میزان درد و گسترش آن در بدن تفاوت دارد. بدیهی است که اگر تجربه درد شما کم باشد و هنوز در مراحل ابتدایی قرار بگیرد، درمان گرفتگی گردن در خانه می‌تواند مؤثر باشد. اما زمانی که با بی توجهی به این مسئله با وضعیت حاد روبرو شده‌اید، درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی گردن بهترین گزینه ممکن خواهند بود.

در مجموعه برای رفع این دردها و همچنین اطمینان از عدم درگیری مجدد با آنها می‌توانید به روش‌های زیر رجوع کنید. توجه داشته باشید انجام این موارد باید زیر نظر متخصص انجام شود.

معاینه گرفتگی گردن: درمان و کاهش فوری و سریع درد

1. استراحت و تغییر فعالیت:

در هنگام تشدید درد ناشی از اسپاسم گردن، استراحت کردن یا تغییر نحوه انجام برخی فعالیت‌ها به راحتی می‌تواند در کاهش گردن درد مؤثر باشد. برای نمونه پیشنهاد می‌شود با رعایت اصول ارگونومی در محل کار و یا منزل، برای حفظ سلامتی خودمان تلاش کنیم.

2. فیزیوتراپی گردن:

فیزیوتراپی گرفتگی گردن یک روش درمانی است که برای بهبود و تسکین مشکلات مربوط به گردن استفاده می‌شود. این روش شامل تمرینات و تکنیک‌های مختلفی است که به منظور تقویت عضلات گردن، افزایش محدوده حرکتی، کاهش درد و التهاب، بهبود تعادل و بهبود عملکرد عمومی گردن استفاده می‌شود.

تمرینات و حرکات اصلاحی گردن درد و گرفتگی گردن

فیزیوتراپی گردن می‌تواند در درمان دردهای گردنی ناشی از آسیب‌های عضلانی، اسپاسم عضلانی، آرتروز گردن، بیرون زدگی دیسک گردنی و سایر مشکلات مربوط به گردن مؤثر باشد.

در این روش درمانی، فیزیوتراپیست می‌توانند برنامه تمرینی مناسب برای تقویت گردن شما را به صورت شخصی سازی شده، تهیه کنند. گردن قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر عملکرد بهتری خواهد داشت و ممکن است در کاهش درد هم مؤثر باشد.

3. داروهای بدون نسخه:

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ممکن است به کاهش التهاب ناشی از استئوآرتریت گردن کمک کنند. برخی از نمونه‌های این داروها شامل ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن (Aleve) هستند. قبل از استفاده از هر دارو، حتما دستورالعمل‌ها را به دقت مطالعه کنید تا خطر عوارض جدی را کاهش دهید.

4. استفاده از گرما و سرما درمانی:

استفاده از یخ می‌تواند به کاهش التهاب و بی حس کردن درد کمک کند. ممکن است برخی افراد ترجیح دهند از گرما درمانی استفاده کنند که می‌تواند جریان خون را افزایش داده و عضلات را شل کند. در استفاده از گرما یا سرما درمانی، باید حدود 10 دقیقه به طور متوالی درمان گرفتگی گردن را در نظر بگیرید و همچنین حدود 2 ساعت استراحت داشته باشید.

در ضمن لایه‌ای را بین پوست خود و منبع گرما/ سرما قرار دهید تا از بروز آسیب بیشتر جلوگیری شود. مهم است که قبل از استفاده از هر درمان خانگی یا پزشکی، با یک متخصص مشورت کنید تا بر اساس شرایط و نیازهای خاص شما، بهترین روش درمانی را تعیین کند.

در آخر؛ بهترین روش درمانی برای گرفتگی گردن

در نهایت با توجه به مواردی که تاکنون ذکر شده متوجه می‌شویم که گرفتگی در گردن ممکن است به علت مواردی مانند آسیب دیدگی یا پوزیشن های غلط رخ دهد. در صورتی که بهبود خود به خود حاصل نشود، برنامه‌ریزی برای ویزیت با یک متخصص لازم است.

در صورتی که اسپاسم گردن بسیار شدید باشد و پس از یک هفته بهبود پیدا نکند یا پس از ضربه (مانند تصادف یا زمین خوردن) شروع شود، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این، اگر درد شما با بی حسی در بدن، مشکل در حرکت دست‌ها یا پاها همراه باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. ما در کلینیک فیزیوتراپی نوید کنار شما هستیم تا به سلامت از این مسیر عبور نمایید. برای شروع این مسیر درمانی کافی است در ابتدا با معاینه و تشخیص متخصصان ما، منشا اصلی درد را پیدا کنید.

برای این کار، از معاینه دستی و ویزیت منوال استفاده می‌کنیم و در صورت لزوم، تصاویر پزشکی را نیز بررسی خواهیم کرد. سپس، مسیر درمانی گرفتگی گردن را برای شما طراحی می‌کنیم. هدف ما این است که بتوانید به زندگی بدون درد بازگردید.

درمان‌های فیزیوتراپی نوید به گونه‌ای پیش خواهند رفت که فعالیت بدون درد، با دامنه حرکتی مناسب، قدرت، تعادل، هماهنگی و انرژی بهتر را تجربه کنید. برای رسیدن به چنین هدفی کافی است از پل‌های ارتباطی استفاده کرده و کارشناسان را از وضعیت خودتان مطلع نمایید.