دردها, سردرد, گردن درد

علت و درمان گردن درد

شاید شما هم با این سؤال مواجه شده باشید که درد پشت گردن نشانه چیست. برای تشریح جواب این پرسش باید بگوییم که گردن درد یک مشکل شایع است که احتمالا به دلیل وضعیت نامناسب نشستن در حالت خمیده روی رایانه یا میز کار و یا استفاده از تلفن همراه ایجاد می‌شود. در این حالت، مفاصل گردن تحت فشار قرار می‌گیرند و باعث درد می‌شوند. علاوه بر این، استئوآرتریت نیز یکی از عوامل شایع بروز گردن درد است.

البته گردن درد به‌ طور نادر می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر باشد. در صورتی که این درد را به همراه بی‌حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها یا دست‌ها تجربه می‌کنید، توصیه می‌شود حتما با یک متخصص دیدار داشته باشید.

درد پشت گردن نشانه چیست؟

بررسی علت درد پشت گردن و شانه می‌تواند به ما نشان دهد که با وضعیت حاد و یا ساده‌ای روبرو هستیم. در اصل برخی از تجربیات درد در گردن و شانه‌ها ممکن است تنها به سبک زندگی ما مربوط باشد و ایجاد تغییراتی در نوع نشستن و یا حمل بارها، این مسئله را رفع کند. در مقابل تجربه دردناک در این ناحیه می‌تواند نشانه دیسک گردن و گرفتگی شدید عضلانی باشد و هشداری برای مواجهه با یک وضعیت حاد به ما بدهد.

در نتیجه باید این مسئله را به یاد بسپاریم که گردن درد نمایانگر وضعیت‌های مختلفی است. تجربه درد پشت گردن و شانه ممکن است به دلیل سبک زندگی فرد بوده و با تغییرات ساده قابل رفع باشد، اما در صورت تجربه درد شدید در این ناحیه، حتما به رسیدگی فوری نیاز داریم. اجازه دهید علل مختلف این مسئله را با هم بررسی کنیم تا دید بهتری به موضوع داشته باشیم. بدیهی است که درک علت، پیدا کردن راه حل را هم آسان می‌کند.

علت درد پشت گردن

علت درد پشت سر، گردن و گوش می‌تواند بسته به نوع سبک زندگی و البته بیماری احتمالی که با آن درگیر هستید، متفاوت باشد. به همین خاطر مهم است که درمان سریع درد پشت سر و گردن را در اولویت قرار دهید تا عملکرد روزانه شما دچار افت شدید نشود.

درد پشت سر و گردن یکی از علایم رایج در بسیاری از افراد است و می‌تواند به دلایل مختلفی تجربه شود. علل شایع گردن درد شامل موارد زیر خواهد بود:

1. وضعیت نامناسب در طول روز (نحوه قرارگیری بدن در حالت ایستاده یا نشسته)
  2. خوابیدن در وضعیت نامناسب
  3. گرفتگی در عضلات گردن
  4. کشیدگی عضله یا ضربه بسیار شدید
  5. استفاده طولانی مدت از رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ
  6. لغزش دیسک ستون فقرات (فتق دیسک)
  7. ساییدگی و بیرون زدگی استخوان‌های گردن
  8. دیسک‌های ستون فقرات (بیرون زدگی)

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، این علل می‌توانند در کنار روند طبیعی پیری بدن تجربه شوند و ما را برای پیدا کردن بهترین روش درمان درد پشت گردن کنجکاو کنند. اما علل نادر گردن درد هم شامل آسیب به مهره‌ها، نخاع یا اعصاب گردن، فشار عصب (رادیکولوپاتی گردنی)، عفونت، شکستگی استخوان به دلیل پوکی استخوان، سرطان و مننژیت است. همچنین آرتروز که تغییرات آرتروزی در مفاصل گردن را شامل می‌شود، هم ممکن است عاملی در بروز گردن درد باشد. با توجه به تنوع علل این نوع درد، در صورت بروز گردن درد مزمن یا علائم جدی همراه با آن، توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کرده، مشاوره و درمان مناسب را دریافت کنید.

درمان سریع درد پشت سر و گردن

درمان درد پشت گردن و سرگیجه به شدت و نوع درد بستگی دارد. اگر احساس گرفتگی گردن را در مقدار کم تجربه می‌کنید، می‌توانید با استراحت کوتاهی آن را تسکین دهید. همچنین، مصرف داروهای بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است به کاهش ناراحتی کمک کند.

ضمن استراحت، مهم است به طور آرام و با حفظ حرکت، عضلات گردن و پشت را تقویت کنید. این کار می‌تواند با تمرینات ویژه (مانند کشش ساده و خم کردن گردن به طرفین) انجام شود که توسط ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما آموزش داده می‌شود. همچنین، ورزش هوازی منظم هم می‌تواند به تناسب اندام و قدرت کلی شما کمک کند.

در برخی موارد، استفاده از داروهای ضدالتهابی یا شل کننده عضلات هم می‌تواند برای تسکین درد پشت گردن توسط متخصص فیزیوتراپی شما پیشنهاد شود. در مواردی که درد گردن مزمن است، قبل از انتخاب گزینه‌های جراحی، می‌توانید راه‌حل‌های دیگر را امتحان کنید. این موارد شامل استفاده از روش‌های سرما و یا گرما درمانی به توصیه فیزیوتراپیست شما باشد. همچنین تمرینات ویژه برای تقویت عضلات و کاهش درد و حتی استفاده از طب سوزنی هم می‌تواند مؤثر باشد. مهم است که در صورت وجود درد مزمن در گردن، با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی برای شرایط خاص شما تعیین شود.

و در آخر، بهترین روش درمان درد پشت گردن

درمان درد پشت گردن با فیزیوتراپی می‌تواند گزینه‌ای موفقیت آمیز باشد. البته استفاده از این روش به وضعیت بیمار و میزان نیاز او به چنین روشی بستگی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که مشورت با متخصصان را در اولویت قرار دهید تا مشخص شود کاندیدای این نوع درمان هستید یا خیر.

فیزیوتراپی یک روش مؤثر برای درمان دردهای گردن است که می‌تواند به شما کمک کند تا از این ناراحتی روزمره راحت شوید. اما مهم است که این روش درمانی را در یک مرکز معتبر پیش ببرید. یکی از کلینیک‌های پیشرو در این زمینه، کلینیک فیزیوتراپی نوید است.

کلینیک نوید با ارائه خدمات مناسب و همراهی متخصصان مجرب فیزیوتراپی گردن، برای شما امکانات بسیار مناسبی در راستای درمان درد گردن فراهم می‌کند. این کلینیک با داشتن روش‌های درمانی پیشرفته و فضای آرامش‌بخش و مجهز، اقداماتی جهت بهبود و تسکین دردهای گردن شما را در نظر دارد.

علاوه بر این، در کلینیک نوید می‌توانید به راحتی رزرو نوبت آنلاین داشته باشید. این سرویس به شما امکان می‌دهد زمان مناسب خود را برای درمان دردهای گردن انتخاب کنید. همچنین، در صورت تمایل، می‌توانید رزرو تلفنی نیز داشته باشید و با کارشناسان کلینیک تماس بگیرید تا نوبت خود را تعیین کنید. با انتخاب کلینیک فیزیوتراپی نوید، بهترین خدمات درمانی برای درد گردن را دریافت خواهید کرد و مطمئنا تجربه مثبتی را در این مرکز خواهید داشت.

یک نظر در “علت درد پشت گردن و سر | روش‌های درمانی