درمان دستی, گردن درد

ماساژ درمانی برای گردن درد مزمن ( انواع و مزایا)

ماساژ درمانی معمولاً شامل استفاده از دست‌ها برای ماساژ بافت‌های نرم مانند ماهیچه‌ها و تاندون‌ها است تا گردش خون را افزایش دهد، گرفتگی عضلانی را کاهش دهد و احساس خوبی در شما ایجاد کند.

افرادی که دچار گردن درد مزمن و گرفتگی گردن هستند، معمولاً به دنبال ماساژ درمانی از یک ماساژور، فیزیوتراپیست یا سایر متخصصان بهداشت و سلامت واجد شرایط می‌باشند.

انواع ماساژ درمانی برای گردن درد

انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که در تکنیک‌ها، ضربه‌ها و فشار اعمال شده توسط دست‌ها، متفاوت هستند. حتی در مواردی که تنها گردن مشکل دارد، ماساژ معمولاً روی گردن، شانه‌ها و پشت اعمال می‌شود، زیرا این مناطق همگی به هم متصل هستند.

دو نوع ماساژ رایج برای رفع درد گردن عبارتند از:

۱. ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی رایج‌ترین نوع در فرهنگ غربی است. بیشتر روی ضربه‌های طولانی و ثابت تمرکز می‌کند که معمولاً در جهت جریان خون به سمت قلب انجام می‌شود. یکی از اهداف اصلی ماساژ سوئدی، افزایش آرامش و تمدد اعصاب در کل بدن است.

۲. ماساژ بافت عمیق (دیپ تیشو)

ماساژ بافت عمیق، برخلاف ماساژ سوئدی که روی لایه‌های سطحی پوست تمرکز دارد، با استفاده از تکنیک‌های خاص و فشار عمیق‌تر، لایه‌های زیرین عضلات و بافت‌های همبند را هدف قرار می‌دهد. این نوع ماساژ که به ماساژ بافت همبند نیز معروف است، با نفوذ به عمق بافت‌ها، گره‌های عضلانی و تنش‌های مزمن را برطرف می‌کند.

همچنین انواع مختلف دیگری از ماساژ نیز وجود دارند. به عنوان مثال، برخی از ماساژ درمانگران از روغن‌های خاص یا رایحه‌های دیگر برای آروماتراپی (رایحه درمانی) استفاده می‌کنند که در برخی موارد ممکن است آرامش یا لذت را افزایش دهد.

اثربخشی ماساژ درمانی برای گردن درد

مطالعات انجام شده در مورد تاثیر ماساژ گردن بر کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی، نتایج متناقضی را ارائه داده‌اند. در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهند ماساژ منظم و تخصصی می‌تواند به صورت موقت درد گردن را تسکین دهد، مطالعات دیگر به این نتیجه نرسیده‌اند. تنوع تکنیک‌های ماساژ و چالش‌های موجود در ارزیابی دقیق روش‌های مختلف، یکی از دلایل این تفاوت نتایج است.

به نظر می‌رسد اعمال ماساژ با شدت متوسط، نسبت به ماساژ سبک‌تر، تاثیر بیشتری داشته باشد. با این حال، برای تعیین قطعی تاثیر بلندمدت ماساژ بر درد مزمن گردن و همچنین بهترین روش‌های ماساژ، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

خطرات ماساژ درمانی برای گردن درد

ماساژ درمانی برای گردن یک روش درمانی نسبتاً امن است. برخی از افراد ممکن است پس از ماساژ، درد و تورم گردنشان بیشتر شود، اما این عوارض جانبی معمولاً مدت زیادی طول نمی‌کشد. در موارد نادری که ماساژ بیش از حد شدید باشد یا یک آسیب قبلی در گردن وجود داشته باشد، ماساژ می تواند منجر به عوارض جدی مانند آسیب شریان مهره ای و سکته شود.

برای تجربه تاثیرات آرامش بخش ماساژ گردن، اکثر افراد نیازی ندارند که ماساژ با شدت زیاد انجام شود. اگر یک ماساژ شدید و خشن شد و به شما احساس ناراحتی دست داد، توصیه می شود که بلافاصله به درمانگر اطلاع دهید تا شدت آن کاهش یابد.